B2 Gizli Bombardıman uçağı ne zaman ve hangi sebeple üretildi?
B2 Gizli Bombardıman uçağı ne zaman ve hangi sebeple üretildi?
Bu günlerde Amerika’nın
B2 Bombardıman uçakları gündemde ve
geldi gelecek derken bazı yabancı basında bu uçaklardan birinin gizlice
geldiği ve belirtilen mekana konuşlandığı yazıldı.
Merak ettim bu B2
Bombardıman uçağını ve ufak bir araştırmaya koyuldum..Tabi burada uçak
mühendisliği literatürünü kullanacak değilim ama yine de üretimine neden ve ne
zaman başladığına yönelik edindiğim bir
takım bilgileri paylaşmak isterim..
“Northrop Grumman B-2 Spirit” yani Türkçeye çevirisi sanırım Gizli Bombardıman Uçağı.Aslında
uçaksavarları engellemek veya uçaksavar mermilerinden gizlenmek için
tasarlanmıştı. 1980'lerin sonlarında konsept çizimleri ortaya çıktığında
bazı havacılık dergileri, uçağın ön ve arka kısmının neresi olduğunu uzun süre
tartışmışlar. Hatta en yoğun tartışma “kuyruğu olmadan nasıl dönebildiği, nasıl
manevra yaptığı” konusu idi.
Peki uçağın üretim fikri nasıl ortaya çıktı?
1976’da Sovyetler Birliği teknolojide önemli bir seviyeye ulaşmıştı.
Sovyetlerin ulaştığı teknolojik seviye Amerika’yı çok ciddi şekilde endişelendiriyordu.
Bu teknolojik gelişmelerin taarruz gücüne yansıması daha da bir endişe yaratmıştı.
O dönemde Amerika Sovyetlere zarar verme adına bir dizi planlar yapıyor
acak Sovyetlerin teknolojik üstünlüğü her geçen gün yeni bir boyut kazanınca
gün be gün planları iptali etmek ya da değiştirmek zorunda kalıyorlardı.
Bu nedenle, planları
iptal etmek veya devamlı surette değiştirmek yerine, düşman topraklarına uzun
süre yakın kalabilen ve tespit edilmeden, gerektiğinde Sovyet bloğunu
yenebilecek bir araç olan gizli bir bombardıman uçağı geliştirmeye karar verildi.
Böylece 1981'de
Northrop B-2 adıyla bir proje üzerinde
çalışmaya karar verildi.
Fakat proje oldukça
pahalıydı. Zaten ağır bombardıman uçakları çok pahalı ve karmaşık ürünlerdi ve gizliliği,
kazandırılmaya çalışılan hayalet özellikleri de eklenince normal bir devletin bile
kaldırmayacağı bir maliyete ulaşıyordu masrafları.
Ama Amerika’nın çok uluslu olarak kurduğu havacılık ve
savunma şirketi Northrop Grumman
Corporation bu masrafları üstelenmeye karar verdi. En son teknoloji ve
özellikleri sır gibi saklanan özel karışımlı metalik parçaları ve karmaşık
birleşimi gibi özelliklerle uçak tam bir hayalet uçak olarak tasarlandı.
Ancak şirket
maliyeti karşılamada çok zorluk çekti. Proje bir süre ertelendi. Yeniden
başlandığında ise maliyet kat ve kat yüksekti;90 Milyar dolar.
Tek bir uçağın
fiyatı 2 milyar dolardı ve her uçuş saati 135.000 dolardı.
Kullanılan
malzemelerle tüm yüzeyi doğal bir kaldırma kuvveti üretiyor, radara yakalanacak
hiçbir parçasının olmadığı ve bolca da yakıt tanklarının bulunduğu bir uçak
yapılmıştı. Motoro nispeten zayıf ama tüm itme ve süzülme gücünü kanatlarından
ve tasarımından almıştı. Okyanusları tonlarca yüklü bombalarla rahatlıkla,
yakıt ikmali yapmadan geçen oldukça zarif yapılı bir uçak üretmişlerdi:B2 Ağır
Bombardıman uçağı.
B2'nin “dikey
yüzgeçleri yok, bu da radar izini büyük ölçüde azaltıyor” ve ayrıca yerden ve
ağırlıktan tasarruf sağlıyordu. Tabi asıl soru şuydu?
Kuyruk olmadan nasıl
manevra yapıyor ve nasıl oluyor da yatay
yönde dönüyor?
Bu soru konuya ilgi
duyan birkaç uzmanın görüşü ışığında şöyle cevap buluyor:
Cevap, uçuş kontrol sisteminde yatıyor..Bölünmüş kanatçıklar
adı verilen bir özellik.. Kanatçıklar, uçağın hareket ekseni etrafında sola ve
sağa yuvarlanmasını sağlayan her kanattaki manevra yüzeyleridir. B2'de, her
kanatçık ikiye bölünmüştür ve tek bir yüzey olarak hareket edebilir veya hem
kanadın üstünde hem de altında hava akışına bariyer oluşturmak için açılabilir.
Böyle bir bölünmüş kanatçık bir kanatta sürtünme yarattığında, bir pivot görevi
görecek ve uçak o tarafa doğru yuvarlanacaktır. Her iki kanatçık da tamamen
uzatıldığında, inişte yavaşlama için olmazsa olmaz bir araç olan hava freni
görevi görecektir.”
Araştırmalar gösterdi ki bu özelliklere yakın özellikte
uçklar 1940’larda üretilmişti bile. Dolayısıyla bu uçağı icat edenler 1940 modelleri üzerinde
çalışarak “daha fazla neler yapabiliriz”in peşine düşmüşler.
B2’yi korkutucu yapan, aslında taşıdığı bombalardan çok
tespit edilmeden sınırlardan içeri girmesi ve takibinin zorlaşması hatta mümkün
olmayışı gibi özellikleridir. Ayrıca B2, dört motorundan gelen ısıyı dağıtmak
için akıllı bir sisteme sahip, böylece çok uzakta görünen bir parlama ve ısı
izi yaratmıyorlar. Termal iz yoksa radara yakalanma olasılığı o kadar düşüktür
zaten. Ve zaten iletişim açısından her türlü güvenli donanıma sahip.
Gövdesi tamamen radar radyo dalgalarını emen ve iletimlerin
geri dönüşünü azaltan karbon malzeme ve polimerlerden (özel moleküler parçalardan oluşturulan malzemeler)
yapılmış özel bir kaplamadan oluşmuştur.
İlk dönemlerde rengini açık gri yapmışlardır ancak bu renk “kaçmayı”
zorlaştırıldığı için uygulamaktan vaz geçmişlerdi.
Bu uçağın İran nükleer tesisleri için kullandığı mühimmat GBU57
bombasıydı. Fırlatıldığı yerin her bir
metresinde maksimum zarar verecek şekilde tasarlanmış bir bombadan
bahsediyoruz.
Uzmanlara göre “Bombanın şasesinde, zeminde hareket ederken
enerjisini koruyan ve maksimum derinliğine ulaşmadan önce eğilip durmasını
engelleyen dahili parçalanma kaburgaları bulunur - ve patlayıcı yükü son derece
güçlüdür. Bomba çok büyük ve ağırdır; 12 tondan daha ağırdır, tüm bir F-16 kadardır.”
Son olarak B2’nin önemli özelliklerinden biri de düşman
eline geçtiğinde kendini imha etme yeteneğine sahip olması. Yani uçağı uçuran 2
pilot bu uçağa öleceğini bilerek binmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder